Bolgatanga - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Sieuwke Hofstra - WaarBenJij.nu Bolgatanga - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Sieuwke Hofstra - WaarBenJij.nu

Bolgatanga

Blijf op de hoogte en volg Sieuwke

10 Juni 2014 | Ghana, Tamale

Voor degene die het nog niet gezien hebben, bij mijn vorige reisverslag heb ik een paar fotootjes weten te plaatsen, dit gaat niet gemakkelijk, maar jullie zijn van harte welkom alle foto's na terugkomst te komen bekijken.

Van mijn plannen voor vorige week is niet veel terecht gekomen.
Ik wou vrijdag graag bij de andere dames in Teaching Hospital kijken, helaas waren ze die dag vrij vanwege een wisseling van afdeling.
Ook Annika de duitse vrijwilligster is niet langs geweest. Afgesproken dat ze morgen gaat komen, ik ben benieuwd of ze nu wel echt komt.

Vorige week eindelijk een aantal keer de regen gehad waar mijn gastvader zo hard voor aan het bidden was.
Als het hier regent komt het met bakken uit de lucht en het is het enige moment dat mijn hut lekker koel is. Als een ingeburgerde Afrikaan ben ik 's ochtends dan ook weer in slaap gevallen. 2 Keer te laat op het werk gearriveerd hierdoor, waarvan 1 keer meer dan een uur te laat.
Op de vraag waarom ik laat wat geantwoord; "De Regen".
Dat antwoord werd meteen geaccepteerd, de Ghanezen zelf trekken bij regen (waarbij de temperatuur afkoelt tot tussen de 20 en 25 graden) dan ook een warme trui, jas of soms zelfs donsjas aan.
Het is ook zooooo verschrikkelijk koud!!!

In de loop van vorige week kwam ik Yeni tegen toen ik ergens wat zat te drinken. Zij loopt stage bij het Meet Africa kantoor in Tamale.
Ze verteld me dat ze met haar gastzus Jill naar Bolgatanga (in het Noorden) zal reizen om een aantal vrijwilligers te ontmoeten die werken voor de organisatie waar Jill ook voor werkt. Ze vraagt of ik zin heb mee te gaan, dat heb ik wel.

Vrijdag na het werk ontmoet ik Yeni weer, na een hapje eten (Indomie) en wat te hebben gegeten op naar het Trotro station.
Een Trotro is een oud busje waar zo'n 20 mensen in kunnen, de roest je om de oren springt en je mazzel hebt als de ramen er niet elke 10 minuten uit rammelt.
We vinden vrij snel een Trotro en kunnen voor 9 Cedi (zo'n 2 euro 20) mee naar Bolgatanga. Onder weg een dikke regenbui, we zaten achterin de bus in het midden, dit was onze redding, we werden niet nat (ondanks dat de deuren achter ons niet volledig gesloten waren).
Jill zal een dag later komen, want ze moest eerst nog naar een ander dorp voor een project.

In het huis wonen 3 Britse vrijwilligers en een Ghanees, ook is er een Ghaneze jongen aanwezig die een relatie heeft met de teamleider.
Met Carla zijn we vrijdagavond uiteten geweest en zaterdag een rondje door de stad gemaakt, het is er veel rustiger dan in Tamale en (maar misschien zit ik daar fout) de regio maakt een rijkere indruk.

's Middags hebben ze een barbecue voor de community georganiseerd.
Er zijn 3 geiten geslacht die klaar worden gemaakt op de barbecue en in het plaatselijke barretje kunnen we drinken kopen. Er gezellig en erg veel interessant vreemde mensen ontmoet.

's Avonds voor het eerst in Ghana uitgeweest, in een club genaamd Hotel Black Stars. De dansvloer is dan ook het terras van het hotel.
Er zijn ontzettend veel Ghaneze mannen en erg weinig vrouwen. Al denk ik dat de meeste mannen mij daar erg arrogant vonden. Ik danste alleen met de groep waar we mee uitwaren en afhankelijk van hoe de jongens me benaderden wimpelde ik ze af.
Als ze netjes kwamen vragen of ik met ze wilde dansen, kregen ze een vriendelijke "Nee sorry" te horen.
Als ze opeens achter tegen me aan stonden te rijen kregen ze een tik op de handen (die dan meestal ook al op mijn heuen lagen) en een minder vriendelijk " Blijf van me af en donder op" te horen.

Wel heerlijk geslapen dit weekend, we hadden een ruime kamer die Yeni en ik deelden. Verder was er een waaier aan het plafond en was het (zeker in vergelijking met mijn hutje) aangenaam koel.

Gister is Lianne met haar zusje langsgeweest om kennis te maken met mijn zusje Hannah. Vrijdag gaan we naar Kintampo met de dames, ondanks dat ze gister beide erg verlegen waren hebben ze er wel enorm veel zin in, ik trouwens ook.

Bedankt voor alle lieve, leuke, grappige en steunende reacties!
Over 29 nachtjes slapen komt mem en kunnen jullie van onze avonturen samen lezen!

Liefs aan jullie allemaal!!!

  • 10 Juni 2014 - 19:35

    Anja.:

    Hey meid, wauw wat leuk om foto's te sjen. Stjit die moai die jurken jer.
    Fijn ek om wer in prachtig ferhaal fan dy te lezzen. En bin dan ek bliid om ut dyn ferhaal op te kinne meitsjen dat it mei dy sels ek wer in stik better gjit.
    It sjit al lekker op dat jim mem dyn kant op komt en kin my ek seker foarstelle dast der erg sin oan hast.

    Ik hoop gauw wer wat fan dy te hjerren!

    Dikke tût út Warkum...

    Ps. ik sil dy ek even in nijtsje fan myn kant fertelle. Ik hjer d'r no ek by oansjoende dat ik no ek whats app ha, dus it contact is misskien dertroch iets makkelijker? Ik ha alline dyn juste númmer tink ik net mear.

  • 10 Juni 2014 - 19:43

    Dryske:

    Ha Sieuwke,

    Wat weer een prachtig verhaal en mooie foto's ook (mooie jurken ook). Als wij volgende maand naar Zuid Afrika gaan, zullen we nooit zo dicht bij de mensen en de cultuur staan als jij nu doet. Wat een geweldige ervaringen doe je daar op meid. Dat nemen ze je niet meer af.

    Lieve groetjes van Gerard en Dryske.

  • 10 Juni 2014 - 20:19

    Inger:

    Leuke belevenissen weer. En schop de heren naar van je af hoor. Haha Veel plezier nog. X

  • 11 Juni 2014 - 09:42

    Rita:


    Hallo Sieuwke


    HEERlijk om je te volgen
    Ik geniet nu nog na van 8 weken ( februari en maart 2014 ) in Tamale
    Ook via Meet Africa
    Ben er weer een beetje bij !!!!
    Geniet ------ elke dag is er EEN

    Groetjes Rita Geldof
    uit Middelburg

  • 11 Juni 2014 - 09:56

    Rita:

    OHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH

    Free and Fair

    doe ze allen de groeten van mammaRita

    ik zou zo een morgentje met je mee willen draaien !

    Veel plezier

    en de groeten aan Lianne , Naomie , Aysia en Namau



  • 11 Augustus 2014 - 14:50

    Hennie:

    Hoi Sieuwke, Heb een gedeelte van jou reis ver slag gelezen wat heb je een prachtige reis gemaakt dat kunnen ze jou nooit weer afpakken wat een mooie ervaring .ga zeker de rest ook lezen en zou het fantastisch vinden om de foto's een keer te zien . Lieve groet van Hennie uit drachten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sieuwke

Actief sinds 03 Mei 2014
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 9775

Voorgaande reizen:

03 Mei 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

05 Mei 2014 - 28 Juli 2014

Free and fair clinic Tamale

Landen bezocht: