Weekend Mole - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Sieuwke Hofstra - WaarBenJij.nu Weekend Mole - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Sieuwke Hofstra - WaarBenJij.nu

Weekend Mole

Blijf op de hoogte en volg Sieuwke

27 Mei 2014 | Ghana, Tamale

Om te beginnen met erg leuk nieuws, Mem heeft toch besloten dat ze komt om met mij te reizen in Ghana! Ze zal waarschijnlijk 9 juli aankomen en we vliegen 28 juli (aankomst 29 juli) samen terug naar Nedereland. Ik heb er echt enorm veel zin in dat ze komt en hoop dat we een fantastische tijd zullen hebben!!!

Weer een drukke week achter de rug. In de kliniek he ik de hele week geholpen bij het verbinden van wonden. Veel patienten zie ik dagelijks terug en dat is in de meeste gevallen wel heel erg leuk.
Woensdag avond heeft mijn host-vader me meegenomen om een biertje te drinken in een plaatselijk barretje. De rest van de familie zat weer in de kerk, dus ik was erg verbaasd dat wij een biertje gingen doen.

Afgelopen weekend naar Mole National Park geweest.
Vrijdagochtend tot 11 uur gewerkt en met de taxi naar Metro Mass Station om daar op mijn ticket en de bus te wachten. Mij is verteld dat ik er 12 uur moet zijn, mt mijn goede gedrag om 11.20 uur al daar.
Ik besluit Ayisha te bellen dat ik er al ben en te vragen wie mij mijn busticket zal komen brengen. Ze zegt zelf onderweg naar Accra te zijn, een jongen komt mij mijn ticket brengen.

12 uur, nog geen jongen gezien. Ik begin hem een beetje te knijpen, straks komt de bus en heb ik mijn ticket nog niet. Om 12.45 uut komt er eindelijk iemand naar mij toe en geeft mij mijn ticket.
Rond 3 uur komt ook eindelijk de bus en na een half uur in een stilstaande hete bus te hebben gewacht kon eindelijk mijn avontuur echt beginnen.

Rond half 8 aangekomen in het park, daar op probleem nummer 2 gestuit, mijn reservering is niet aangekomen. Na heel veel moeilijk doen is er dan toch uiteindelijk een kamer voor me, wel ietsjes duurder met 2 eenpersoonsbedden en een eigen douche.
's Avonds met een aantal Amerikaanse studenten en een docent van hun zitten drinken en kletsen. Zij zouden de volgende dag alweer vertrekken.

De volgende ochtend vroeg op want de safari zal om 7 uur starten.
Als ik mijn kamer uit kom denk ik, jeetje waarom staan al die mensen daar?
Blijkt zo'n 40 meter van mijn voordeur een olifant rustig bezig te zijn met haar ontbijt. Mijn dag kan al niet meer stuk!
Ik besluit als eerste de wandelsafari te gaan doen en kom in een groep vrijwilligers terecht die toevallig ook in Tamale zitten. Het zijn een aantal Amerikanen, Canadezen, een Russin, een Duitse en een Ghanees te zijn.

In het begin van de wandeltocht meteen weer een olifant gespot, en prachtige foto's gemaakt. Verder op zaten een aantal aapjes te spelen,we zien ook wrattenzwijnen, herten en antilopen.
Tijdens het wandelen raak ik aan de praat met het Duitse meisje, ze heet Annika en is net een week in Ghana. Aan het einde van de wandeling bij een poel aangekomen waar olifanten staan. In het water zien we ook een krokodil (die gelukkig op veilige afstand is).
Na de safari met dezelfde groep ontbeten en we hebben besloten samen ook de jeepsafari te doen om 11 uur, dit is goedkoper.

We zien wederom een olifant, wat apen en een heleboel antilopen. Bijna roodgebrand komen we weer terug van deze trip. Na een welverdiende duik in het zwembad geluncht en ging deze groep alweer weg.
's Avonds lekker gezwommen en met een Canadeze man (die er met zijn dochter verbleef) 2 Ghaneze kinderen een soort van zwemles gegeven. De kinderen vonden het fantastisch en we hebben erg veel gelachen.
De vader bied me aan om zondag met hun mee naar Tamale te reizen, dan hoef ik niet om 3 uur 's ochtends met de bus.

's Ochtends vertellen ze me dat ze nog niet weten hoe laat ze vertrekken, maar helaas na een korte duik in het zwembad is de auto van het gezin weg zonder dat ze iets gezegd hebben. Na wat rondvraag kwam ik erachter dat er niemand richting Tamale ging, dus ik had 2 opties, of een hele dure taxi nemen, of een extra nachtje blijven.
Ik kies voor het laatste en heb zondag de hele dag bij het zwembad gelegen met een goed boek, koud drinken en zonnebrandcreme bij de hand.

Gisterochtend om 3 uur de bus genomen naar Tamale, een rit waarin ik niet heb geslapen en vlak voor 8 kwam ik in Tamale. Na een taxi gevonden te hebben die me onder de voorwaarde "gedeelde" taxi mee wil nemen naar de centrale moskee kwam er weer een verrassing.
De man zei dat het een drop off was en k 7 Cedi moest betalen, ik werd boos, dat was niet de afspraak!
Ik heb hem gezegd dat ik hem 1,50 zal geven, precies dat wat de rit waard is! Hij pakt mijn tas en wil erin gaan graaien (ik denk om meer geld te zoeken).
Ik zet het op een gillen en schreeuwen in het Nederlands, maar hij laat niet los. Uit pure wanhoopspoging de man een klap in zijn gezicht gegeven terwijl ik bleef schreeuwen. Er kwamen mensen naar de taxi om te kijken wat er aan de hand was, met hun onderhandeling 2 Cedi betaald en snel de taxi uitgegaan voordat de man weer kon beginnen.

Na een lange dag werken totaal op bij mijn gastgezin, het onthaal daar was gelukkig heel warm en na alle foto's te hebben laten zien heerlijk mijn bedje in gedoken. Vandaag nog steeds een beetje moe, dus vooral niet te veel doen verder.

  • 27 Mei 2014 - 19:39

    Inger:

    Dat was een aardig avontuur zeg. Ik hoop dat de rest iets minder spannend verloopt. Succes en veel plezier.

  • 27 Mei 2014 - 23:08

    Metha:

    Hey Sieuwke. Wat super dat je memmie komt!!!!!Wat beleef jij veel, doodeng trouwens et die kerel, goed van je dat je zo ging schreeuwen haha!! het lijkt mij ook machtig om in Afrika te kijken...heel veel plezier en goed uitkijken en ik kijk uit naar je volgende verhaal!! Liefs Metha

  • 30 Mei 2014 - 23:26

    Douwe Van Der Wal:

    Mooi verslag, spannend !!! Ik heb nu wel door dat Afrika niets voor mij is, ook al zou die bewuste krokodil op anderhalve kilometer zitten was ik al gaan hollen. Krijg hier al de kriebels als ik een oorkruiper of pissebed zie rondkruipen. Maar wat die apen betreft, daarvoor hoef je toch niet helemaal naar Ghana? Bij ons korfbalkluppie lopen er toch ook genoeg rond? Je weet vast wel wie ik bedoel (-; Ik hoop dat je de komende tijd wel wat betrouwbaardere (hum??) taxi-drivers zult ontmoeten. Hebben ze daar nog vrachtwagenchauffeurs nodig? Dan kan ik daar mooi aan de slag. O nee, die wilde beesten, dus toch maar niet... Nederland speelt straks tegen Ghana, dus je kunt in ieder geval flink juichen, ook al verliest Nederland. Heel veel plezier en hou je veilig !!!!

  • 02 Juni 2014 - 22:00

    Anja.:

    Jeemig Sieuwke, wat in ferhaal wer. Les krekt dit ferhaal oansoende dat ik de site de foarige kear net koe iepenje. Vreselijk, wat sisto schrokken wezze. Ha it mei stijgende spanning wer lessen.
    Ik bin bliid dat oaren dy holpen ha. Stap in volgende kear mar net wer alline in'e taxi jer (as dat in bytsje mogelijk is).

    Ik kin net wachtsje om dyn foto's te sjen wanneer ast wer in it "veilige" Fryslán bist.
    In hiele dikke tût fan út it goeie Warkum.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sieuwke

Actief sinds 03 Mei 2014
Verslag gelezen: 608
Totaal aantal bezoekers 9787

Voorgaande reizen:

03 Mei 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

05 Mei 2014 - 28 Juli 2014

Free and fair clinic Tamale

Landen bezocht: